zondag 20 februari 2011

Ik zie je wel, ik hoor je wel

Gedichtjes voor peuters
Ik was zo blij toen Benjahmin eindelijk twee was en ik met goed fatsoen Ik zie je wel, ik hoor je wel aan hem voor kon lezen. Totaal jeugdsentiment. Deze gedichtenbundel van Miep Diekmann met illustraties van The Tjong-Khing bestaat uit vier delen. Het eerste deel, Wiele wiele stap gaat over dingen in het leven van peuters en ken ik helemaal uit mijn hoofd (wat geen verdienste is maar het resultaat van eindeloos voorgelezen worden door mijn ouders). De gedichtjes zijn fantastisch in hun eenvoud en lopen als een trein. Het is natuurlijk niet voor niets vanaf dat het uitkwam in 1977 een enorm succes. Hieronder wat gedichtjes om je een beeld te geven. En alsjeblieft, spread the word, bespaar jezelf verdere kopzorgen en geef vanaf nu dit boek aan elk kind dat je kent cadeau op zijn tweede verjaardag!
En voor het slapen gaan, hebben we een hele tijd samen deze opgezegd:
'schone handjes
schone tandjes
schoon gezicht
de dag gaat dicht
uit is het licht

hallo zegt het bed
ben je daar weer?
want ik dacht net
jij komt niet meer

kom er maar lekker onder gekropen
morgen vroeg gaat er weer een dag open.'

Deel twee, Stappe stappe step gaat over het krijgen van een broertje of zusje. Een thema dat voor veel tweejarigen natuurlijk heel actueel is. Maar ook over tien zakken patat, tien zakken drop en tien torens ijs. Deel drie, Ik en jij spelen wij, gaat vooral op de opvang. Ook weer lekker herkenbaar maar eerlijk gezegd wel iets minder leuk. En dan tenslotte, van veel recentere datum (1993), deel vier, Zoooo groot. Weliswaar zonder de super coole jaren zeventig illustraties uit de eerste drie delen maar weer minstens net zo leuk met teksten als:
'het kind is zoek zit niet in de hoek
niet achter de plant of de tafelkleedrand
en niet op de gang of achter 't behang
voelen, voelen, voel... niet onder de stoel (mijn lievelingszin)
niet achter de klok
mamma, kijk eens onder je rok.'

Komt mijn punt een beetje over? Super leuk boek, heel herkenbaar en heel goed voor je humeur. Oh ja, en erg goed voor de spraak-taalonwikkeling van je peuter! Wat wil je nog meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten