woensdag 12 januari 2011

Balotje


 Balotje en de baby
Ik ken een heel ondeugend, ondernemend, snoezig en nieuwsgierig klein meisje. Nee, niet mijn eigen meisje, hoewel ze aan alle kenmerken voldoet. Maar Balotje. Ken je Balotje al? Kijk dan nog maar eens goed, misschien herken je haar wel van thuis op de bank! Of van in je bed, 's nachts rond een uur of drie, als alle andere mensen slapen!


Yvonne Jagtenberg heeft Balotje bedacht. En ze heeft al meerder boeken over haar geschreven en geillustreerd. Kijk maar eens op haar site. Mijn lievelingsBalotje is Balotje en de baby. Hoewel  Balotje en het tasje van oma ook een aanrader is.

Op een dag zit Balotje samen met haar moeder in de tuin kersen te eten. En dan valt het haar opeens op, wat is mamma's buik dik. En ja hoor, dat komt niet van de kersen maar van een baby. Hoe is die baby daar nou terecht gekomen, vraagt Balotje zich af! Dus gaat ze iedereen af, mamma, pappa, oom Ben. Maar niemand wil kwijt hoe dat nou zit. Dus vraagt Balotje het aan de baby in de buik. Dat helpt niet echt.

Maar zodra de baby bij Balotje op schoot zit, wordt alles haar duidelijk! En dan is het het geheim van haar en de baby!

Dit boek heb ik voor Benjahmin gekocht toen ik zwanger was. Het was ongeveer het enige leuke boek dat ik kon vinden over een broertje of zusje krijgen. En hij vond het wel aardig, qua baby in de buik en het toeval dat zijn moeder dat ook had maar toen Lilly er eenmaal was, was de werkelijkheid al genoeg baby voor hem en werd het boek aan de kant geschoven. Maar je raadt het al, Lilly vindt het boek fantastisch. En niet alleen omdat er een knalroze baby in voorkomt maar vooral omdat er op bijna elke pagina een poes staat! Want dat is een van haar lievelingswoorden (niet te verwarren met lievelingsdingen). Ik kan dus niet voorspellen waarom je kind dit boek leuk zal vinden, maar de kans is groot dat het een succes is.

En nou nog een leuk knutselidee! Ik zou zeggen, en deze laat ik even aan me voorbij gaan, als je zwanger bent, kun je leuk een soort trekpop maken met splitpennen. En dan geef je de pop een uitklapbare dikke buik met daarin een baby. Maar er staan ook kleurplaten op de site van Yvonne, als je nu zoiets hebt van, splitpennen?? En wie weet, wat ik dit weekend nog in mijn hoofd haal om te maken! Maar heb in ieder geval geen Balotje plastictassen liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten