donderdag 13 januari 2011

365 Pinguins

Of een excuus om papieren ballonnen te promoten!
B op zondagochtend met pinguïnshirt en mijn oude pinguïn
In de bibliotheek kwamen we laatst een fantastisch boek over pinguïns tegen, 365 Pinguïns van  Jean-Luc Fromental met illustraties van Joelle Jolivet. Iedereen was er meteen weg van. Zo erg dat we het boek net zo goed permanent kunnen lenen (of kopen, dat is natuurlijk ook een idee). 

Op nieuwjaarsdag wordt er bij een niets vermoedende familie een pakje bezorgd. Kinderen blij, ouders verbaasd, want er zit een pinguïn in. Er zit ook een briefje bij. Ik ben nummer 1, geef me eten, nu meteen!
                   Let op het designmeubilair! Niet alleen voor schattige konijntjes zoals je ziet!

Vanaf dat moment wordt er elke dag een nieuwe pinguïn bezorgd. In het begin zorgt het  voor kleine problemen, zoals hoe noemen we de pinguïns. Maar hoe meer pinguïns er komen, hoe groter de problemen worden. Want waar laat je bijvoorbeeld 60 pinguïns (daar kun je vier torens van 15 pinguïns mee maken) of 144 pinguïns (in 12 dozen met elk 12 pinguïns)? Om nog maar te zwijgen van het eten, de stank en de rotzooi die ze maken. Want erg proper zijn ze niet, die pinguïns!

Op oudejaarsavond feesten 365 pinguïns in huis terwijl de familie in de tuin staat te bibberen. En dan gaat de deurbel. Het is oom Victor, de milieuactivist. Hij heeft de pinguïns gestuurd in een poging om ze voor uitsterven te behouden. "De ijskappen smelten en onze gevederde zuidpoolvrienden zien hun gebied met het jaar kleiner worden. Om hun overlevingskansen te verdubbelen, heb ik het idee opgevat om ze uit te zetten op de noordpool", vertelt oom Victor. Tot ieders opluchting vertrekt oom Victor de volgende dag met 364 pinguïns (juist, 182 paartjes). Bibber, iedereens lievelingspinguïn, die blauwe pootjes heeft van de kou, mag blijven. En net als alles weer normaal lijkt, gaat de deurbel. Een koerier met een heel groot pak....

Zoals je vast al wel begrepen hebt, kun je dus heel leuk rekenen met het boek. Niet dat mijn kinderen van 4 en bijna 2 daar al aan toe zijn, maar tellen kan natuurlijk altijd. Verder kwam ik op playingbythebook(erg leuke boekensite) een heel leuk knutselidee tegen. Kijk maar eens. Pretty impressive he!

Pinguïns stapelen volgens playing by the book.

Het komt er op neer dat je met speciale verf plastic koffiebekertjes in vrolijke kleuren verft, er oranje snavels op plakt en dan pinguïns gaat stapelen. Ik pieker er niet over om dit te gaan doen, maar is je kind wat ouder, of heb je een hele klas met knutselbereide kinderen, sla dan je slag en ga aan het stapelen met alle pinguïns. Lijkt me echt iets voor groep 3. En dan lekker sommen maken. Wie de meeste sommen kan bedenken! Wie de hoogste toren kan maken. Speel maar lekker in op hun competitiegevoel. Zo. Ondertussen kan ik mijn eigen kind van vier natuurlijk ook eens uitdagen tot een wat meer figuratief werkje in plaats van het willekeurige krassen dat hij nu nog doet. Het op goed geluk benoemen van de strepen begint een beetje te vervelen. Kortom, wordt vervolgd.

Benjahmin en ik zijn trouwens niet de enigen die het boek leuk vinden. Het is, gezien het pinguïnthema, ook heel geschikt voor veel jongere kinderen die gek zijn op Pingu, tenminste, als hun brein net zo werkt als dat van Lilly. En wat is een mooiere aanleiding om een filmpje van Pingu te laten zien? Alsof er een aanleiding nodig is. Veel plezier! Maar wel ook het boek lezen he!


 Ok, en nog eentje, mijn lievelings!



En nu nog even heel iets anders, ik was aan het zoeken naar een manier om de geweldige Japanse papieren ballonnen onder de aandacht te brengen en tadaa, gelukt. De link is dat het dus een pinguïn is. Ik weet het, slaat nergens op, maar ga maar gauw kopen via psikhouvanjou. En je hebt ze dus in allerlei soorten en maten! Benjahmin heeft ze voor zijn raam (vissen) en boven zijn bed (ook een vis) en ik heb er een paar voor het raam hangen.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten