zondag 30 januari 2011

Waar is de taart?

Onze buiken zitten vol met taart!
Gisteren heeft Lilly Waar is de taart van The Tjong-Khing gekregen. We kenden het boek al van de bibliotheek maar het is altijd nog veel lekkerder om het zelf te hebben. Dank je wel tante Paulien! The Tjong-Khing is een fantastische illustrator die ik al ken uit mijn jeugd van boeken als Kleine Sophie en Lange Wapper, Circus Grote Meneer en grote favoriet voor gedichten, Ik zie je wel, ik hoor je wel van Miep Diekmann.
Circus Grote Meneer
Waar is de taart is het eerste boek dat Khing niet alleen illustreerde maar waarvan hij ook het verhaal zelf bedacht heeft. Twee ratten (hoe kan het ook anders) stelen de taart van meneer en mevrouw Hond.

En dan volgt een dolle achtervolging waarbij je niet alleen de taart volgt maar ook een heleboel andere dieren zoals een klein varkentje dat zichzelf behoorlijk in de problemen brengt. En hoe zit het met het elfde kleine eendje?
In de tijd dat we De gele ballon tien keer per dag lazen, zei een vriendin dat we dan Waar is de taart ook wel leuk zouden vinden, want ook grote overzichttekeningen. Leek me niet nodig, nog zo'n boek. Maar ze konden niet meer verschillen en bovendien, als ik zie hoe leuk de kinderen juist dit soort boeken ook vinden, zou ik zeggen, je kunt er niet genoeg van hebben! Of lenen in de bibliotheek natuurlijk.
De illustraties zijn niet alleen heel mooi (hoe mooi viel me eigenlijk pas op toen ik er foto's van maakte) maar ook heel gedetailleerd en humoristisch. Bovendien is er niks zoetsappigs aan, de honden gaan bijvoorbeeld flink tekeer als ze de ratten hebben gevangen. En dat vinden kinderen juist leuk! En ergens verstopt zie je ook nog Vos en Haas, van de boeken van Vos en Haas van Sylvia van den Heede, die Khing ook geïllustreerd heeft.
Omdat er veel verhaallijnen in het boek zitten en er zo veel te zien is, is het boek al leuk vanaf twee jaar vind ik. En als niet, dan toch. Want ik lees het gewoon voor. En Lilly wijst lekker mee. En Benjahmin vindt het hele boevengedeelte natuurlijk heerlijk.

Als je dit een leuk boek vindt, heb je geluk, want er zijn nog twee delen van, Picknick met taart en Verjaardag met taart. De eerste heb ik tot mijn schaamte nog nooit zelfs maar gezien maar van de tweede kan ik zeggen dat het opnieuw een super boek is. Er komt natuurlijk ook een boef in voor dit keer niet van een taart maar van een ketting. En nou ja, dat onnozele Varkentje doet ook weer mee! En er is dus een kinderfeestje. Succes gegarandeerd.
Op dit moment is er in het Zuiderzeemuseum tot 27 februari 2011 de familietentoonstelling Zuiderzee met Taart. Een kijk-zoek- en maaktentoonstelling aan de hand van de Taartboeken! Klinkt heerlijk. Voor ons een beetje ver weg, maar voor jou misschien niet. Als je gaat, laat me dan weten hoe het was.
PS, het is dus The met een streepje op de e maar dat krijg ik niet voor elkaar.... Sorry!

Een knutselidee bij dit boek is volgens mij niet ingewikkeld, taarten maken! En dan het liefst zo overdreven mogelijk. Mag natuurlijk ook een echte taart zijn, of een stuk of wat kleine cakjes! Je kinderen vreten je vast op van geluk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten