dinsdag 25 januari 2011

Kikker en Eend, Rat, Haas en Varkentje

Kikker en zijn vriendjes


Twee jaar na Kikker en Eend, leerden we in Kikker is verliefd, dat Kikker op Eend is...hadden we kunnen weten!
Voor hun huwelijk heb ik mijn mijn broertje en schoonzusje mijn tien lievelingskinderboeken cadeau gegeven. Niet als hint, maar omdat mijn schoonzusje zes maanden zwanger was. En dan niet alleen mooie grote prentenboeken, maar ook een paar min of meer onverwoestbare kartonnen boekjes, zoals Kikker en Eend van Max Velthuis die heel geschikt zijn, vind ik, om al vanaf zes maanden aan je kind voor te lezen.

Omdat het een boek voor echt kleine kinderen is, is de inhoud van Kikker en Eend niet heel spectaculair. Dus daar kan ik kort over zijn. Kikker en Eend doen allemaal dingen samen zoals zwemmen in het water, paardje rijden op eend en dansen op een boomstam. Dan gaat het regenen en gaan ze snel thuis in bed liggen slapen. De tekeningen bij het verhaal zijn duidelijk, herkenbaar en, opnieuw, eenvoudig. What is not to like als je 1 of 2 bent of, zoals bij mijn kinderen dus, zes (ahum drie) maanden?
Kijk, ik vind dat Eend er op de laatste pagina een beetje doods bijligt met die gekke ogen maar de kinderen hoor ik er niet over. Benjahmin wilde elke avond wel Kikker en Lilly neemt de boekjes zelfs mee naar bed.

En dan heb ik het nog niet eens over de andere kartonnen boeken van Kikker, Kikker en Rat (graven een gat en vinden een schat), Kikker en Haas (proberen iets te doen wat ze allebei goed kunnen. Dat lukt niet, maar dan plukt Kikker bloemen voor Haas en leest Haas in ruil Kikker voor) en mijn eigen favoriet, Kikker en Varkentje.
Kikker en Varkentje kunnen hun draai niet helemaal vinden in het samen spelen. Maar aan het eind van het verhaal hebben ze iets gevonden dat ze allebei leuk vinden, pannenkoeken bakken. Dat wil zeggen, Varkentje bakt en Kikker eet. Ik ben zelf ook nogal gek op het bakken van pannenkoeken en net als Kikker niet heel dol op het klimmen in bomen, dus dat is mijn identificatie. Omdat het verhaal zo eenvoudig is en de afbeeldingen zo herkenbaar, is het natuurlijk ook goed voor de spraak-taal ontwikkeling. Lilly vindt het nu bijvoorbeeld vooral nog heel leuk om Kikker en Eend te roepen en bal, dat soort dingen.
Ons eigen onschuldige Varkentje
En ten slotte, een onverwachtse wending misschien, maar wat denk je van Kikker als stylicoon? Of hoor ik hier iemand Brigitte Bardot zeggen??
5 euro bij Zara! For my little birthday girl!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten