zondag 16 januari 2011

Koken met de gruffalo


Spring at last? Binnen in ieder geval!

Als ik pizzadeeg maak houd ik altijd veel deeg over. Dan kun je de volgende dag nog een keer pizza eten (of minder deeg maken) maar je kunt ook calzones maken. En dat hebben wij vandaag gedaan, nou ja, eigenlijk was het slangenpastei! We hebben eerst allemaal dingen gezocht die van slang gemaakt zijn (en ook lekker smaken in een calzone). Dat werden mozzarella (slangenvlees), tonijn (gehakt slangenvlees), tomaat (slangenbloed) en olijven (slangenogen). En daar hebben we dan nog een uitje bijgedaan en kruiden.

Pizzadeeg maken is trouwens erg makkelijk, ik gebruik altijd dit recept.
3 kopjes bloem
2 theelepels zout
2 theelepels instant (droge) gist
1,5 kopje warm water
Maar je moet er wel nog flink wat bloem bijdoen tijdens het kneden. Ik vind het vooral een kwestie van even doorzetten met het kneden. Je moet kneden tot het deeg glad en elastisch is. Dan doe je de deegbal in een met olie ingevette kom met een theedoek eroverheen. Laat het 45 minuten op een warme, droge plek staan, zodat het deeg kan rijzen. Om calzones te maken maak je kleine plakjes, daar leg je de vulling op en dan maak je het dicht, zodat het er zo uitziet (of zoals op de plaatjes in kookboeken). Het belangrijkste is dat ze dicht zijn.
Twee kinderen maar altijd drie stoeltjes, geen idee waarom


Dit gebeurt en dus als je gemakzuchtig bent en bij de achtste poging het broodje
toch openlaat. Het smaakt net zo lekker. Het is alleen visueel een beetje jammer.

In de ene helft van de broodjes hebben we tonijn met uit en olijf gedaan en in de andere helft mozzarella met tomaat en een beetje pesto. Het was heel lekker, vooral het slangenbloed, vond Benjahmin. En de ogen, die lustte hij ook nu niet. Lilly liet zich niet foppen, die at gewoon lekker niks. Maar ze vond het maken wel heel leuk. Vooral toen ik me er niet meer mee bemoeide en ze zelf 100 kleine broodjes mocht maken!
In plaats van zelf deeg te maken, kun je natuurlijk ook een pakje kopen waar je alleen nog water bij hoeft te doen. Of gewoon kant en klaar deeg. De grootste lol zit volgens mij vooral in het kliederen met het deeg. Dus als het al af is!

1 opmerking:

  1. Heeeeeej Eef, echt een vet leuke blog!!!! Ik vind het stukje over koken met de gruffalo en de gruffelootjes leuk! Ps: misschien kun je een poll maken over wie favoriet is: Waka of Pengu
    ;-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen