woensdag 19 januari 2011

Kleine muis zoekt een huis

Over een muis, een appel en een huis dat precies groot genoeg is.

In onze boekenkast staat een heel lief boekje dat al helemaal stukgelezen is terwijl we het pas twee jaar hebben. Het is Kleine muis zoekt een huis van  Petr Horácek. Weken achter elkaar heb ik het voorgelezen aan Benjahmin. Muismuis riep hij dan. Het is een fijn verhaal voor kinderen omdat hetzelfde steeds in een net andere vorm terugkomt. Door deze herhaalstructuur kunnen ze het verhaal makkelijk onthouden en meevertellen. 
En nu is het tijd voor Lilly en mij om het nog verder kapot te lezen. En aan jullie om die van jullie honderd keer te lezen. Wedden dat wij winnen?


Op een dag, als kleine muis uit haar holletje kruipt, ziet ze een grote appel liggen. 'Mmm, wat lekker', zegt kleine Muis. 'Die appel neem ik me naar mijn holletje.' Maar hoe ze ook trekt en trekt, de appel past niet in haar holletje. 'Mijn huis is te klein', zegt kleine Muis. 'Ik moet op zoek naar een groter huis.' En ze gaat op weg. Ze bezoekt al haar vriendjes, Mol, Haas en Das. Maar allemaal hebben ze wel een excuus waarom er geen plek is voor kleine Muis en haar appel. 'Nee', zegt Das.'Ik lig de hele dag languit in mijn kussens. Er is niet genoeg plaats voor jou en mij, mijn kussens en jouw appel. En trouwens, ik snurk.' 'Dan zoek ik verder', zegt kleine Muis.


                                                                      

En onderweg neemt ze steeds een paar hapjes van haar appel. Aan het eind van de dag is Kleine muis moe van al dat zoeken. Maar dan ziet ze opeens een heel groot hol, precies groot genoeg voor haar en haar appel. ´Hallo, is daar iemand?´ 'Hallo kleine Muis', gromt een enorme beer, 'kom je bij mij wonen?' Maar dat gaat kleine Muis te ver en sjoef, weg is ze.

Kleine Muis is nu wel heel erg moe. Gelukkig is de appel niet zo zwaar meer.Dan ziet ze opeens een huisje dat precies groot genoeg lijkt voor haar en haar appel. Snel kijkt ze naar binnen. Er is niemand. 'Dit holletje is precies groot genoeg voor mij en mij appel', zegt ze tevreden. En klimt in haar eigen bedje.


Ik vind het altijd ideaal als een boek eindigt met de hoofdpersoon in bed. Want dan is het Slaap lekker kleine Muis en slaap lekker eigen kindje en hop, klaar!

Nou hoort er bij onze Kleine muis zoekt een huis een dvd-tje waarop Frank Groothuis het verhaal voorleest. En hieruit blijkt hoe briljant het verhaal is en hoe heerlijk kinderen herhaling vinden. Want dat dvd-tje keek Benjahmin soms wel tien keer achter elkaar. Misschien ook omdat ik verder niks anders aanbood en hij gewoon graag naar een bewegend beeld kijkt. Maar ik denk toch vooral omdat hij zo van het verhaal houdt. En Frank Groothof leest het ook heel leuk voor. Kijk en luister maar. En dan nog een keer en dan nog een keer!



Voor knutselen met kleine Muis is me nog niet echt iets te binnen geschoten. Maar wat wel leuk is, we hebben een vingepoppetje van kleine Muis en een kleine Muis van Maileg die er sprekend op lijkt en die klappen soms voor Benjahmin en Lilly als ze goed eten. En dat vinden ze, nou ja, heel grappig. Want ja, kleine Muis is natuurlijk een rolmodel, die weet wat lekker eten is. En Lilly eet erg beroerd dus misschien, als jouw kind ook zo tussen de een en drie is en het kwartje qua eten nog niet gevallen is, kun je het ook eens proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten